say hi!
Magelaan: jouw partner voor sterke branding

Welkom bij Magelaan, jouw strategische partner op het gebied van branding.

Deel deze blog

Als communicatie- en marketingbureau met meer dan 35 jaar ervaring begrijpen we de kracht van een sterk merk en hoe het bijdraagt aan het succes van je bedrijf.

We nemen je hieronder graag mee op een reis door de wereld van branding en hebben het over grafische investeringen, het belang van een logo, een brochure, sonic branding, jaarverslagen ….

Op het eind laten we je via enkele succesvolle praktijkcases zien hoe we bedrijven hebben geholpen hun merkidentiteit te versterken.

Inhoudstafel

Het belang van sterke branding voor bedrijven

Een krachtige branding vormt de essentie van een succesvol bedrijf, dat is een feit. Het gaat verder dan alleen een aantrekkelijk logo of aantrekkelijke huisstijlkleuren.

Branding is:

  • het hart van je onderneming,
  • de belofte aan je klanten,
  • en de weerspiegeling van je waarden.

Sterke branding trekt niet alleen de aandacht, maar creëert ook vertrouwen en loyaliteit bij je doelgroep. Het maakt je bedrijf herkenbaar, onderscheidt je van de concurrentie en opent tal van deuren.

Bovendien heeft het de kracht om een blijvende indruk achter te laten waardoor klanten zich jouw merk herinneren en er graag naar terugkeren.

In de concurrerende zakenwereld van vandaag is een sterke branding niet langer een optie, maar een noodzaak om te gedijen en te groeien.

Het belang van een sterke employer branding

Ook employer branding is een cruciale pijler van zakelijk succes omdat het in essentie gaat over het succesvol aantrekken en behouden van getalenteerde medewerkers.

Een sterke employer branding bouwt een positieve bedrijfscultuur en reputatie op en dat bevordert de betrokkenheid en prestaties van de medewerkers.

Ben je op zoek naar een manier om succesvol aan employer branding te doen?

In deze blog over een employer branding campagne lees je alles van a tot z. Hieronder lees je de essentie:

  1. Begrijp je bedrijfsidentiteit en onderscheid je van je concurrenten
  2. Analyseer je waarden, bepaal je doelgroep en gebruik de juiste kanalen om je goede vacatures bekend te maken
  3. Betrek je werknemers en analyseer de concurrentie om tot je Employer Value Proposition te komen
  4. Gebruik het AIDA-model om de aandacht te trekken, interesse te wekken, verlangen op te wekken en tot actie aan te zetten
  5. Voer je campagne door je website te optimaliseren, sociale media te gebruiken en samen te werken met scholen en lokale beurzen
  6. Richt je ook op retentie en maak ambassadeurs van je tevreden medewerkers

Het belang van grafische investeringen

Grafische investeringen vormen de bouwstenen van een doordachte brandingstrategie. Het visuele aspect van je merk is immers vaak het eerste wat potentiële klanten opvalt. Denk aan logo, kleuren, typografie en andere grafische elementen.

Dit visuele herkenningspunt is cruciaal voor het overbrengen van de essentie van je bedrijf en het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep.

Een goed ontworpen en consistente grafische identiteit wekt niet alleen professionaliteit en betrouwbaarheid op, maar creëert ook een emotionele verbinding met je klanten.

De visuele identiteit van je merk = de beste investering die je kan doen!

Een grafische investering is het beste wat je kan doen om je merk te versterken. Dit biedt immers de mogelijkheid om je merk in het hart en hoofd van mensen te plaatsen en dat resulteert in groei, loyaliteit en succes.

Een grafische investering is de sleutel tot het maken van een blijvende indruk.

Als grafisch bureau in Gent gaan we bij Magelaan gepassioneerd en geëngageerd aan de slag met een deskundig oog voor sterke grafische vormgeving. Al 35 jaar lang bieden we een fullservice aanbod, waaronder grafische vormgeving voor print en web, en professioneel communicatie- en marketingadvies.

Het belang van een goede grafisch ontwerper

De ervaren grafisch ontwerpers van Magelaan zorgen ervoor dat jouw ideeën op de juiste manier worden overgebracht aan jouw doelpubliek. Ze zorgen voor de vormgeving van drukwerk, websites, logo’s en verpakkingen en houden daarbij rekening met verschillende aspecten zoals product, vorm, typografie, lay-out, kleurgebruik en technische specificaties voor drukwerk.

Ze maken er een punt van nauw met je samen te werken, en dat levert prachtige resultaten op.

Onze grafisch vormgevers hebben zich steeds meer gespecialiseerd in branding, zoals webdesign, logo’s en huisstijlen. Hoewel onze ontwerpers allemaal hun eigen herkenbare stijl en specialisatie hebben, blijft creativiteit de basis voor hun werk en het neerzetten van een perfect resultaat hun einddoel.

Het belang van een brochure

Brochures zijn ook in deze digitale tijden nog steeds enorm effectief. Ze blijven een krachtig hulpmiddel om je bedrijf te promoten en nieuwe kansen aan te trekken.

Het ontwerpen van een effectieve brochure is een van de beste investeringen die je kan doen op het vlak van branding. Een brochure heeft immers zoveel meer impact dan een meer bescheiden folder, ziet er vaak professioneler uit en levert uiteindelijk meer werk op.

Wij raden aan een brochure te laten ontwerpen in plaats van er zelf een te maken. Een brochure ontwerpen vereist immers heel wat kennis en expertise. Bovendien zijn er veel elementen waar je rekening mee moet, en ze zijn allemaal even belangrijk. Denk aan een aantrekkelijke cover, een mooie lay-out en uiteraard een correcte inhoud.

Het belang van een logo

Een logo is het hart van je merk, de kern van je merkidentiteit, de sleutel tot herkenning en de basis van je branding. Het is daarom essentieel om doordacht te werk gaan bij het ontwerpen ervan.

Wil je een logo ontwerpen? Dan laat je dat toch niet over aan de buurjongen! Juist omdat een logo essentieel is voor de uitstraling van je bedrijf, doe je het best een beroep op een ervaren team van grafisch ontwerpers en vormgevers. Want alleen zij zijn in staat een logo te creëren dat perfect past bij de visie, missie en waarden van je bedrijf.

Als je aanklopt bij Magelaan krijg je meteen de mogelijkheid een volledige huisstijl te laten realiseren, inclusief drukklare documenten zoals visitekaartjes, briefpapier en e-mailhandtekeningen.

Op die manier krijgt je onderneming de uitstraling die het verdient.

Het belang van sonic branding

Sonic branding, ofwel de auditieve aspecten van je merk, heeft de kracht om een diepgaande indruk achter te laten en herkenning te vergroten. Het gebruik van geluid kan je merkidentiteit versterken en wonderen verrichten voor de herkenbaarheid en dus ook de branding van je merk.

Sonic branding is inderdaad een krachtig middel om de herkenning van je merk te vergroten. Met geanimeerde logo’s trek je de aandacht, maar met sonic branding creëer je ook een emotionele band.

Geluid is al langer een bekend marketinginstrument, denk maar aan de herkenbare jingles. Geluidslogo’s hebben veel voordelen en kunnen gebruikt worden in verschillende situaties, zoals bij presentaties, filmpjes, evenementen, radiospots en als wachtmuziekje.

Voor klanten als Fabriek logistiek en Wycotec hebben we geanimeerde logo’s gemaakt met sonic branding. Bij Wycotec hebben we zelfs een geluid toegevoegd dat het ambachtelijke karakter van het bedrijf weergeeft.

Het belang van jaarverslagen

Jaarverslagen bieden een unieke mogelijkheid om de prestaties en groei van je bedrijf samen te vatten én te delen. Ze zijn een cruciaal onderdeel van corporate branding en helpen een volledig jaar in één oogopslag weer te geven.

Bij Magelaan weten we het maar al te goed: jaarverslagen zijn een neerslag van interessante bedrijfsactiviteiten, maar veel te vaak zijn ze ronduit saai en vervelend. We doen daarom ons uiterste best om al onze jaarverslagen een mooie lay-out te geven.

Onze werkwijze? We gaan op zoek naar de rode draad van het bedrijf en communiceren uitgebreid met de klant om alle benodigde informatie te verzamelen. Vervolgens gebruiken we de huisstijl van het bedrijf om de tekst in een aantrekkelijke lay-out te presenteren.

Bovendien passen we ons aan de veranderende tijden aan en maken we steeds meer gebruik van digitale jaarverslagen met treffende beelden en infografieken.

Onze jaarverslagen worden in één oogopslag begrepen en gewaardeerd.

Het belang van goede signalisatie

Onderschat nooit het belang van signalisatie. Het is de gids voor je merk, zowel voor mensen zonder beperkingen als voor mensen met speciale behoeften.

In een gebouw is signalisatie vaak een onderschat onderdeel. Het is nochtans belangrijk want essentieel voor de functionaliteit, maar ook voor de branding en uitstraling van een bedrijf.

Magelaan heeft de signalisatie voor De Punt verzorgd. Het was een uitdaging om de signalisatie zowel duidelijk als esthetisch te maken, passend bij de huisstijl van dit moderne bedrijvencentrum in Gent.

We hebben de kenmerkende ronde stip van De Punt overal in de signalisatie verwerkt. Door het gebruik van kleur zijn we erin geslaagd de verschillende locaties en functies in het gebouw mooi van elkaar te onderscheiden.

Signalisatie hoort er te zijn voor iedereen

Zeker voor mensen met een beperking is een goede signalisatie essentieel om de toegankelijkheid in en rond een gebouw te verbeteren. Bij het creëren ervan hou je het best rekening met de behoeften van mensen met verschillende soorten beperkingen.

Vuistregels voor signalisatie voor mensen met een beperking omvatten onder andere:

  • het gebruik van duidelijke bewegwijzering
  • informatieborden en informatiepanelen op juiste hoogtes
  • leesbaarheid en duidelijkheid van de boodschap
  • visuele contrasten en kleurgebruik
  • en tactiele informatie voor blinde en slechtziende mensen

Succesverhalen branding: enkele praktijkcases

Hieronder delen we enkele praktijkcases waarin Magelaan bedrijven heeft geholpen om hun branding naar een hoger niveau te tillen.

Voor Fortum Vastgoed hebben we de totale rebranding verzorgd, inclusief een nieuw logo, nieuwe website en opvallende advertentie voor hun exclusieve Spaanse partner, Marbella Maison. Het elegante logo van Fortum Vastgoed vormde de basis voor de hele rebranding. We hebben ook hun socialemediakanalen een restyling gegeven omdat we geloven dat ze hiermee een community kunnen opbouwen.

Toen consultant Steven Govaerts bij ons aanklopte om zijn nieuwe bedrijf vorm te geven, vonden we de naam Insparkle al na vijf inspirerende minuten. We hebben de volledige branding verzorgd, inclusief een inspirerende en beeldrijke website, conversatieplan voor LinkedIn, briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, een PowerPoint-template en een professionele e-mailhandtekening.

Voor Het Slechtzienden en Blindenplatform Vlaanderen vonden we in co-creatie de prachtige nieuwe naam Symfoon. Het bijpassende logo hebben we toegankelijk ontworpen met voldoende contrast en zonder tekst op beeld. Het logo is ook toegankelijk voor screenreaders en draagt bij aan een positieve en inclusieve uitstraling.

Voor het Opleidingscentrum hout vzw (OCH) kwamen we op de proppen met de nieuwe naam Woodwize, logo, fris magazine en aantrekkelijke corporate brochure.

Conclusie – Branding en design: de kracht van Magelaan

Een sterk merk is de drijvende kracht achter succesvolle bedrijven, en bij Magelaan begrijpen we de kunst en wetenschap van branding als geen ander. We streven ernaar om merken tot leven te brengen, hun verhalen te vertellen en onvergetelijke ervaringen te creëren voor hun doelgroep.

Bij Magelaan staan we klaar om je te begeleiden op deze opwindende reis naar branding en design, en we kijken ernaar uit om samen met jou aan de slag te gaan om jouw merk naar nieuwe hoogten te tillen.

Let’s create together!

contacteer ons

Magelaan - Let's Create

Word geïnspireerd door onze nieuwsbrief!