say hi!
Ontdek ons marketing- en communicatieadvies: op jouw succes!

Goed marketing en communicatieadvies is basis voor succes!

Deel deze blog

Helder marketing- en communicatieadvies – of bedrijfsadvies in het algemeen – is van onschatbare waarde voor jouw bedrijf.

Het vormt de basis voor effectieve marketing- en communicatiestrategieën en kan het verschil maken tussen stagnerende groei en succesvolle expansie.

In dit artikel verkennen we onder meer waarom helder bedrijfsadvies zo cruciaal is en hoe het de basis hoort te zijn van al jouw inspanningen op het vlak van marketing en communicatie.

Maar verwacht je aan nog veel meer nieuws over de interessante wereld van marketing- en communicatieadvies.

Inhoudstafel

  1. Waarom is helder bedrijfsadvies nodig?
  2. Waarom hoort strategisch marketing- en communicatieadvies maatwerk te zijn?
    1. Magelaan biedt strategisch marketingadvies op maat
    2. Magelaan = online en offline marketingbureau in Gent
    3. Maak kennis met ons mmm-team
  3. Waarom jouw bedrijf het best investeert in effectieve communicatie?
    1. Wil je succesvol communiceren met je doelgroep?
    2. Een content- of tekstabonnement helpt!
    3. Communiceer zeker over je waarden
  4. Hoe je met de kmo-portefeuille de groei van je bedrijf kan boosten
  5. Hoe trek je toptalent aan?
    1. We helpen je met een goede vacaturetekst…
    2. … en met een goede, soms gedurfde employer branding campagne
  6. Wat maakt een perfecte nieuwsbrief?
    1. Hoe maak je een goede nieuwsbrief?
    2. Hoe komt je nieuwsbrief niet in de spam terecht?
  7. Andere belangrijke vragen in marketing- en communicatieadvies
    1. Invloed van de GDPR op jouw marketing
    2. Verplichte gegevens op een factuur

 

Waarom is helder bedrijfsadvies nodig?

Ben je op zoek naar helder bedrijfsadvies en naar marketing- en communicatieadvies in het bijzonder?

Dan doe je het best een beroep op een derde, onafhankelijke, neutrale partij om je te helpen de juiste beslissingen te nemen.

Marketing- en communicatiebureau Magelaan biedt bedrijfsadvies in verschillende groottes en maten:

  • een doelgroepenanalyse is de start van marketing- en bedrijfsadvies
  • met een marktpositioneringsoefening kom je te weten wat je onderscheidt van je concurrenten
  • het bedrijfsadvies dat je krijgt vormt een stevig fundament voor een efficiënt contentmarketingplan

Wil je bovendien dat het kwaliteitsadvies dat je krijgt betaalbaar is? In dat geval is Magelaan zeker een juiste keuze.

Waarom hoort strategisch marketing- en communicatieadvies maatwerk te zijn?

Effectieve marketing is niet langer een one-size-fits-all benadering. Elk bedrijf heeft immers zijn eigen unieke behoeften en doelstellingen. Dat is iets wat Magelaan, on- en offline marketingbureau in Gent, niet alleen goed weet. Het bureau brengt die kennis ook volop in de praktijk.

Magelaan biedt strategisch marketingadvies op maat

Of je nu wil weten hoe je je product in de markt zet, een communicatief probleem wil aanpakken of feedback wil over je marketingcampagne, Magelaan staat altijd voor je klaar met strategisch marketingadvies op maat, ongeacht de omvang van je marketingproject.

Wat kan je verwachten van het maatwerk van Magelaan op het vlak van marketing- en communicatieadvies?

  • Advies op zowel grote als kleine vragen
  • Waardevolle informatie over klantgedrag en trends
  • Identificeren van je doelgroep en bepalen waar zij hun tijd online en offline doorbrengen
  • Hulp bij het opstellen van de meest effectieve boodschap om hen te bereiken
  • Een aanzienlijk rendement op je investering

Magelaan = online en offline marketingbureau in Gent

We stellen ons graag even aan je voor. Als marketingbureau in Gent creëren we zowel on- als offline campagnes voor onze klanten. Beide kanalen bundelen we graag om ze nog krachtiger te maken.

Bij ons kan je terecht voor SEA (adverteren in zoekmachines), contentmarketing en SEO-copywriting. Om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten helpen we je ook met e-mailmarketing en socialemediamarketing.

Ons team biedt niet alleen marketing- en communicatieadvies aan maar heeft ook expertise op het gebied van branding, lay-out, infografieken en animaties. We streven ernaar de boodschap van jou als klant op een efficiënte manier bij de doelgroep te laten landen, en zo je bedrijf te laten groeien.

Maak kennis met ons mmm-team

Heb je marketing nodig voor je bedrijf? Dan kun je terecht bij ons mmm-team.

Wij begrijpen hoe belangrijk het is om je als onderneming te positioneren en het verschil te maken met je concurrenten. Daarom helpen onze ervaren marketeers je bij al je marketingprojecten. Of je nu een kleine onderneming hebt of een grote multinational, ze kennen het klappen van de zweep.

Waarom jouw bedrijf het best investeert in effectieve communicatie?

Een doordachte communicatiestrategie is essentieel voor het opbouwen en onderhouden van sterke relaties met klanten, medewerkers en andere belanghebbenden.

In dit gedeelte verkennen we:

  • waarom een communicatieplan nodig is
  • waarom bedrijven moeten communiceren over hun waarden
  • en we delen een inspirerend voorbeeld van effectieve interne communicatie

Wil je succesvol communiceren met je doelgroep?

Dan heb je niet alleen marketing- en communicatieadvies, maar zeker ook een communicatieplan nodig.

Een communicatieplan is een essentieel onderdeel van je marketingstrategie en bevat verschillende elementen zoals:

  • een interne en externe analyse
  • het bepalen van je doelgroep
  • vaststellen van doelstellingen
  • formuleren van een boodschap
  • en het kiezen van de juiste communicatiemiddelen en kanalen

Het is belangrijk om je communicatieplan regelmatig te evalueren en eventueel bij te sturen.

Let wel, het opstellen en evalueren van een communicatieplan kan veel werk zijn. Het inschakelen van een communicatiespecialist is vaak tijd- en dus ook geldbesparend.

Een content- of tekstabonnement helpt!

Het delen van content is cruciaal voor succes want je toont ermee aan hoe deskundig je bent in wat je doet. Het helpt ook je klanten aan jou en je bedrijf te binden.

Heb je geen tijd of competenties om te communiceren over je bedrijfsaanbod? Dan is het een goed idee om een contentabonnement of tekstabonnement te nemen. Ook dat is mogelijk bij Magelaan.

Zo kan je:

  • e-nieuwsbrieven laten schrijven
  • hoogrankende blogs laten schrijven
  • contentupdates van je website laten verzorgen
  • een conversatieplan voor sociale media laten opstellen

Magelaan geeft je niet alleen marketing- en communicatieadvies, maar neemt ook daadwerkelijk het werk voor je uit handen. Jij plukt er de vruchten van.

Communiceer zeker over je waarden

Bedrijven moeten communiceren over hun belangrijke waarden omdat het cruciaal is dat medewerkers, klanten en sollicitanten deze waarden kennen én weten waarom het bedrijf ze volgt. Dit geldt zeker voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Voorbeeld succesvolle case van interne communicatie over waarden

PoelbergOmmeland vzw, een overkoepelende scholengroep in Tielt, wou zowel intern als extern communiceren over de nieuwe overkoepelende visie.

Magelaan en Arteveldehogeschool hebben hen geholpen bij het uitwerken van de visie, de interne communicatie en het opzetten van een communicatiecampagne.

Hoe je met de kmo-portefeuille de groei van je bedrijf kan boosten

Wist je dat je de groei van je bedrijf kunt stimuleren met financiële steun van de Vlaamse overheid?

Via de kmo-portefeuille kunnen klanten van Magelaan profiteren van financiële tegemoetkomingen voor communicatie- en marketingadvies, waaronder strategische plannen, strategieën voor sociale media en marktonderzoek.

Magelaan slaagt er telkens weer in een nieuwe erkenning voor de kmo-portefeuille te verkrijgen.

En daar zijn we best trots op, want nu kunnen we kwalitatief hoogstaand werk leveren tegen een lagere prijs.

Hoe trek je toptalent aan?

Krijg jij je vacatures ook zo moeilijk ingevuld? Wees gerust, je bent niet alleen.

Het aantrekken van getalenteerde medewerkers is een uitdaging waar veel bedrijven mee worstelen. Het is dan ook cruciaal om een sterk werkgeversmerk op te bouwen. En dus aan employer branding te doen. Ook daar helpen we je graag mee.

Employer branding is belangrijk voor bedrijven die moeite hebben om geschikte werknemers aan te trekken. Een grondige analyse van de concurrentie, de markt en het doelpubliek is essentieel om de juiste kandidaten aan te trekken.

Magelaan ondersteunt je hierbij en helpt je bedrijf zijn employer branding te verbeteren:

  • een concurrentieanalyse geeft je inzicht in de profilering en online aanwezigheid van andere bedrijven
  • via een kwalitatief onderzoek leer je de behoeften en voorkeuren van potentiële werknemers te begrijpen
  • op basis van deze analyse stellen we een Employer Value Proposition op, waarbij we zowel objectieve als subjectieve voordelen benadrukken
  • tot slot ontvang je aanbevelingen voor communicatiestrategieën en ontwikkelen we een effectieve campagne

We helpen je met een goede vacaturetekst…

Een goede vacaturetekst is essentieel om de juiste mensen aan te trekken voor een job. Hij moet origineel, opvallend en vooral duidelijk zijn én bestaan uit concrete en aansprekende informatie.

Verder is het belangrijk zo kort, positief, persoonlijk en verhalend mogelijk te schrijven, en daarbij rekening te houden met de doelgroep en ze op een herkenbare manier aan te spreken.

Het is misschien een goed idee om breder te rekruteren en niet alleen te focussen op perfecte kandidaten, maar ook op andere potentiële werknemers.

Maar weet je wat cruciaal is? Dat je heel duidelijk het imago van je bedrijf weerspiegelt in de vacaturetekst.

Naast marketing- en communicatieadvies kan je bij Magelaan ook terecht voor het schrijven van een goede vacaturetekst. Misschien wel een goed idee, als je ziet wat een goede vacaturetekst allemaal inhoudt?

… en met een goede, soms gedurfde employer branding campagne

Een succesvolle employer branding campagne begin je met het in kaart brengen van je bedrijf en het analyseren van je bedrijfsidentiteit.

Vervolgens bepaal je welke kanalen en dragers je wil gebruiken om je vacatures bekend te maken en zorg je ervoor dat je Recruitment Customer Journey in orde is.

Het is ook belangrijk om je (potentiële) werknemers te bevragen en de concurrentie te analyseren. Op basis van al deze informatie bepaal je je Employer Value Proposition (EVP).

Heb je dit allemaal achter de rug, dan slaag je erin een perfecte employer branding campagne op te zetten, zeker wanneer je het AIDA-model gebruikt en wat humor inzet.

Ook hierbij helpen we je graag.

Wat maakt een perfecte nieuwsbrief?

Een goede nieuwsbrief kan een krachtig instrument zijn om je doelgroep te bereiken en merkbetrokkenheid op te bouwen.

Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

Je nieuwsbrief aantrekkelijk maken voor je lezers is de boodschap.

Een goede nieuwsbrief maken doe je als volgt.

  1. Bepaal het doel van je nieuwsbrief. Wil je informeren of activeren?
  2. Ken je doelgroep. Pas je schrijfstijl en onderwerp aan op hun behoeften.
  3. Zorg voor nieuwswaardige inhoud. Houd het kort en bondig en combineer met visueel aantrekkelijke elementen.
  4. Breng een duidelijke structuur aan in je nieuwsbrief en plaats het belangrijkste nieuws bovenaan.
  5. Schrijf leesbaar met heldere zinnen en tussentitels. Verleid je lezers door af en toe een vraag te stellen en in dialoog te gaan.

Hoe komt je nieuwsbrief niet in de spam terecht?

Om te voorkomen dat je nieuwsbrief als spam wordt aangemerkt, zijn er een paar voorwaarden waaraan je moet voldoen.

  1. Voorkom woorden als “korting”, “gratis” en “aanbieding” in het onderwerp van de e-mail
  2. Vermijd veelvuldig gebruik van hoofdletters en uitroeptekens
  3. Gebruik geen attachments in je nieuwsbrief
  4. Neem geen lange URL’s in de tekst van de e-mail op
  5. Wees een betrouwbare afzender en neem een uitschrijflink in je bericht op
  6. Gebruik een korte, beschrijvende titel
  7. Combineer tekst en afbeeldingen
  8. Gebruik hyperlinks om lezers uit te nodigen het volledige artikel op je website te lezen

Andere belangrijke vragen in marketing- en communicatieadvies

Marketing- en communicatie-inspanningen worden beïnvloed door verschillende externe factoren en regelgeving. In dit laatste deel onderzoeken we de impact van de GDPR op jouw marketingactiviteiten en bespreken we de wettelijk verplichte gegevens op een factuur.

Invloed van de GDPR op jouw marketing

Echt wakker liggen van de impact van de GDPR op jouw marketing is volgens ons niet nodig.

Integendeel zelfs, je kan het zelfs zien als een kans om creatiever om te gaan met datagedreven marketing.

Uiteraard is het belangrijk om bewust te zijn van de GDPR-regels en ze na te leven, maar reden tot paniek is er niet.

Verplichte gegevens op een factuur

Ook dit is onderdeel van het marketing- en communicatieadvies dat je bij Magelaan krijgt.

Het nieuwe wetboek van vennootschappen verplicht dat alle rechtspersonen – ook vzw’s en vennootschappen – bepaalde gegevens op hun facturen en andere documenten vermelden. Dat geldt ook voor flyers, folders, affiches, tijdschriften, drukwerk en naamkaartjes.

De verplichte gegevens op een factuur zijn onder andere:

  • de naam van de rechtspersoon
  • de rechtsvorm
  • de zetel van de rechtspersoon
  • het ondernemingsnummer
  • de vermelding van de rechtbank van de zetel van de rechtspersoon
  • het e-mailadres en de website van de rechtspersoon
  • en indien van toepassing, de vermelding dat de rechtspersoon in vereffening is.

Het is belangrijk om deze gegevens niet alleen op facturen, maar ook op andere documenten te vermelden, zowel in papieren als digitale vorm, om mogelijke aansprakelijkheid te voorkomen. Het wordt aangeraden om een communicatiebureau in te schakelen voor een nieuwe lay-out van de documenten.

Even proeven van ons marketing- en communicatieadvies?
Neem dan contact met ons op!
We helpen graag!

contacteer ons

Magelaan - Let's Create

Word geïnspireerd door onze nieuwsbrief!