say hi!
Sexy werkgever worden?

Op zoek naar een employer branding campagne die een antwoord biedt op de uitdagingen in onze steeds sneller evoluerende maatschappij? Zo pak je het aan.

Deel deze blog

Is er veel verloop en ziekteverzuim onder je werknemers? Heb je veel vacatures die maar open blijven staan omdat je niet de juiste kandidaten vindt? Dan moet je toch even nadenken over hoe je je als werkgever aantrekkelijker maakt. Met een authentieke employer branding campagne moet dat lukken.

Wat is employer branding?

Employer branding draait om het imago dat je uitstraalt als potentiële werkgever. Je aantrekkingskracht op potentiële werknemers stijgt naargelang je bedrijfsimago positiever is. Hoe authentieker en positiever je je weet te onderscheiden van je collega’s, hoe beter.

Goede werknemers worden echter steeds schaarser. Alleen maar investeren in een goed bedrijfsimago is daarom niet voldoende. Je hoort ook energie te steken in het behouden van je bestaande medewerkers.

Employer branding campagne gericht op waarden

Employer branding hangt vaak samen met je identiteit en imago. Soms lopen die twee zaken gelijk, maar soms ook niet. En dat is iets wat potentiële medewerkers heel vlug merken. Mensen zijn enorm machtig geworden in de huidige digitale wereld. Iedereen spuit heel vlug en gemakkelijk via allerlei posts op sociale mening zijn mening, ook over bedrijven.

We verwijzen even naar Glassdoor, een soort TripAdvisor voor werkgevers en al twee jaar bij ons actief. Je plaatst je vacatures op je bedrijfspagina, maar daar kunnen je sollicitanten je ook beoordelen. En zoals je weet is een negatieve beoordeling heel snel geplaatst. Het is daarom geen luxe je sollicitanten met de nodige egards te behandelen en je employer branding campagne echt in de praktijk te brengen.

Vroeger vond een sollicitant vooral het loonzakje belangrijk. Nu vindt vooral de jongere generatie de waarden prioritair. Ze willen nog steeds een goed betaalde job, maar wel in een bedrijf dat zich schaart achter bepaalde waarden. Een employer branding campagne hangt dus in toenemende mate samen met missie, visie, waarden en bedrijfscultuur.

Met je website hoger scoren in Google kan ook helpen. Het is maar dat je het weet.

Hoe schrijf je een employer branding campagne uit?

Hoofdzaak bij een employer branding campagne is te bepalen wat jou als bedrijf onderscheidt van je concurrenten. Dat doe je als volgt.

1. Breng je bedrijf in kaart
Schrijf je missie, visie en waarden uit, breng de aanwezige profielen in kaart, en beslis welke profielen je in de toekomst nodig hebt. Schrijf daarvoor een instrumenteel-symbolisch raamwerk uit (bron: Schollart, Van Hoye, Van Theemsche en Jacobs).

  • Onder het instrumentele luik noteer je alles wat meetbaar is: loon, doorgroeimogelijkheden, extra legale voorwaarden, werk/privé, afstand, ontwikkelingsmogelijkheden.
  • Onder het symbolische luik beschrijf je de waarden van het bedrijf: eerlijk, zorgzaam, creatief, ambitieus, trendy, ethisch, bekwaam, stabiel … Die zijn minder objectiveerbaar maar wel heel authentiek. Het zijn net die elementen die je onderscheiden van je concurrenten.

Onze tip hierbij? Bevraag je sollicitanten waarom ze voor bedrijf x hebben gekozen en niet voor jouw bedrijf. Die bevraging kan heel interessante inzichten opleveren.

employer branding campagne
2. Analyseer je bedrijfsidentiteit
Waar sta je voor als bedrijf? Wat is je imago, hoe percipiëren mensen je als werkgever, intern en extern? Hoe zit het met zaken als competentie, innovatie, ondernemerschap, prestige, rationalisatie, robuustheid, soberheid, mensgerichtheid, trendyness?

3. Welke kanalen en dragers gebruik je om je vacatures bekend te maken?
Maak je je vacatures bekend via je website? Doe je iets op sociale media? Ligt dat alles in lijn met het bedrijfs- en marketingimago? Straal je je bedrijfswaarden voldoende uit?

4. Zit je Recruitment Customer Journey goed?
Kruip even in de schoenen van je sollicitant. Hoe ontvang je de sollicitant wanneer je hem het eerst ziet? Geef je hem goede telefonische input en voldoende feedback? Onthoud dat een sollicitant die een negatieve ervaring heeft gehad, dat in geuren en kleuren doorvertelt aan zijn omgeving.

5. Bevraag je (potentiële) werknemers
Wat vinden je werknemers belangrijk in hun job? Hun reacties zijn een echte meerwaarde voor je employer branding campagne. We verwijzen naar antwoorden als:

“Degelijk werkgerief”
“Veelzijdigheid van de job”
“Opleidingskansen”
“Opvallende werven”
“Supercollega’s”

Onze tip? Neem die getuigenissen op in je vacatures en combineer ze met een call to action.

6. Analyseer de concurrentie
Even over het muurtje kijken naar wat de concurrentie doet kan heel leerzaam zijn. Je merkt wat je zelf wel en zeker niet wilt doen.

7. Zo kom je tot je Employer Value Proposition (EVP)
Al het voorgaande levert je een antwoord op op de vraag waar je bedrijf voor staat en wat de unieke waarde is voor jou als werkgever.

Krijtlijnen van je employer branding campagne
De oudste methode om je doelpubliek aan te spreken is het AIDA-model:

  • aandacht trekken,
  • interesse wekken,
  • hen doen verlangen,
  • en hen aanzetten tot actie: in dit geval solliciteren.


We geven nog maar eens een goede tip: wees niet bang de aandacht te trekken. Leef je in in je doelgroep en hun interesses en gebruik die kennis. Want dat kan een trigger zijn om te solliciteren. Val ten slotte zo creatief mogelijk op. Het hoeft echt geen stukken van mensen te kosten om een succesvolle employer branding campagne te realiseren. Let op het kleine maar toch opvallende verschil tussen:

‘Metsers gevraagd’ en ‘Vriendelijke metsers gevraagd!’

Hoe voer je je employer branding campagne uit?

  • Tover je eigen website om tot mobielvriendelijke vacaturewebsite, analyseer zeker je Google Analytics-pagina’s – en maak ook gebruik van VDAB, Stepstone en Monster.
  • Plaats je vacatures op sociale media.
  • Verspreid een persbericht.
  • Werk samen met scholen en bied stageplekken aan.
  • Neem deel aan lokale (job)beurzen, beurzen met universiteiten en hogescholen
  • Vergeet zeker je eigen medewerkers niet. Een medewerker behouden is véél goedkoper dan een nieuwe collega vinden. Tevreden medewerkers worden onbetaalbare ambassadeurs.

Conclusie?
Focus op rekrutering én retentie, want dat is wat een goede employer branding campagne vraagt.

Meer info nodig? Of hulp nodig bij het uitstippelen én uitrollen van je employer branding strategie?

contacteer ons

Magelaan - Let's Create

Word geïnspireerd door onze nieuwsbrief!