08/11/21
Logo’s worden steeds meer geanimeerd want dat maakt ze opvallender. Met sonic branding zorg je ervoor dat mensen zich ook emotioneel met je merk verbinden.
Audio is aan een opvallende opmars bezig. Spraaktechnologie wordt meer en meer toegepast en dat beïnvloedt uiteraard de manier waarop consumenten in aanraking komen met je merk. Sonic branding is alvast een efficiënte manier om als merk overeind te blijven in een audiowereld zonder schermen. Via sonic branding creëer je je eigen bedrijfsgeluid, je unieke muzikale merkidentiteit. Geluid en zeker muziek creëren comfort, rust, nabijheid en verbinding. Muziek roept emotie op en brengt kleur en cultuur in ons leven. Door je eigen unieke muziek of geluid op een zinvolle manier in te zetten als marketinginstrument, verhoog je de herkenbaarheid van je merk, onderscheid je je automatisch van je concurrenten én creëer je een emotionele verbinding met je klanten. En het helpt bij je employer branding!
Muziek en geluid niet nieuw in marketing
Al sinds jaar en dag worden we geconfronteerd met effectieve reclamedeuntjes. Wie de jingle van “U heeft goed gekozen” hoort, weet meteen over welk merk het gaat.
Tijdens corona werd duidelijk hoeveel troost muziek biedt. Zo werd elke dag een zondag door de gepersonaliseerde muzieklijsten op Spotify. Streamingdienst Deezer noteerde het voorbije jaar een wereldwijde toename van 17% in klassieke luisteraars en ook het aantal podcastluisteraars verdubbelde. Naar schatting 50% van alle zoekopdrachten wordt al via spraak gedaan.
Het zijn indrukwekkende cijfers en het ziet ernaar uit dat audio en spraaktechnologie nog véél belangrijker zullen worden in de toekomst. Een traditionele muzikale aanpak in de vorm van een jingle zal niet meer volstaan. Merken zullen moeten rekening houden met geluid als een essentieel onderdeel van hun branding.
Het medium geluid is van het allergrootste belang voor het aantrekken van nieuwe klanten én het realiseren van klantenbinding. Dat alles maakt van sound branding een goede branding.
Sonic branding heeft inderdaad veel synoniemen
Audio branding, music branding, acoustic branding, sound branding…, het zijn allemaal synoniemen van sonic branding. Maar hoe je het ook noemt, het komt altijd op hetzelfde neer.
In alle gevallen maak je strategisch gebruik van je eigen geluid om je product of dienst positief te doen opvallen, meer vertrouwen te scheppen en dus ook je verkoop te verhogen.
“Met sonic branding trek je meteen de volle aandacht!”
Via je eigen geluid stel je je merk in de markt als hip, robuust, romantisch, sensueel, gezinsvriendelijk, alledaags, extravagant, basic of luxueus. En dat zonder dat je een woord laat horen of een beeld laat zien. Een heel effectieve manier om de korte aandachtsspanne van de moderne mens te omzeilen.
Geluidslogo als start van sonic branding heeft tal van voordelen
Een geluidslogo – je logo vergezeld van een kenmerkend geluid – is een mooie manier om je merk te laten klinken. Je voorziet je visuele logo meteen van zijn akoestische equivalent.
Combineer je je logo met sonic branding, dan wordt het in één klap veel sterker en herkenbaarder. Waarom? Omdat je logo mét geluid zoveel meer blijft hangen én verbindt.
Die sonic branding kan je bovendien in veel gebieden toepassen:
- ter inleiding van een presentatie,
- ter inleiding en afsluiting van een filmpje,
- bij een evenement,
- bij een radiospot,
- als wachtmuziekje,
- …
Dat laatste hebben we trouwens ook gedaan voor Magelaan. Bel ons even op – 09 224 40 65 – en hoop dat je wat moet wachten. Dan hoor je onze eigen Magelaan-compositie.
Of beluister hier het unieke, zelf gecomponeerde wachtmuziekje van Magelaan.
Geluidslogo voor Wycotec
Klanten als Fabriek logistiek, Allview en Wycotec zijn al overtuigd van het feit dat een geanimeerd logo meer opvalt en de herkenbaarheid verhoogt. Voor de drie klanten hebben we een logo mét animatie gecreëerd.
Voor Wycotec zijn we nog een stukje verder gegaan door sonic branding toe te passen.
Het Wycotec-logo bestaat uit een geanimeerde opeenvolging van verschillende stappen die uiteindelijk een kloeke W vormen. Onze webontwikkelaar Geoffrey Van de Velde monteerde op die animatie een zelfgemaakt geluid dat het ambachtelijke metier van het metaalverwerkend bedrijf doet weerklinken. Je krijgt als luisteraar meteen een beeld van een dynamisch en innovatief bedrijf.
Stappenplan sonic branding van Wycotec
- Eerst vissen we uit welke sfeer Wycotec via zijn sonic branding wil oproepen. Het bedrijf blijkt een voorkeur te hebben voor een ambachtelijke sfeer van metier, metaal en innovatie.
- Vervolgens gaan we in Audioblocks, een database van muziekbestanden, op zoek naar tunes die een metalige sfeer weergeven. Geoffrey neusde ook even rond in zijn eigen databank voor muziekproducers.
Wist je trouwens dat Geoffrey in zijn vrije tijd de meest prachtige deuntjes mixt en componeert?
- We presenteren een selectie van drie gevonden tunes aan Wycotec.
- Na hun goedkeuring mixt Geoffrey de verschillende audiobestanden tot één vlotte tune. Alle tunes lopen inderdaad naadloos in elkaar over.
- Vervolgens monteert Geoffrey de sonic branding op het geanimeerde logo.
De impact is meteen hoorbaar, en zelfs tastbaar.
Verschillende versies van het logo
Wycotec heeft verschillende versies van zijn logo ontvangen, zowel zonder als met geluid. Voor de website koos Wycotec de versie zonder geluid. Kwestie van de veelvuldig terugkerende bezoeker niet op te zadelen met steeds dezelfde metaalklanken.
Het logo met sonic branding zal worden gebruikt in al hun andere communicatie.