Voorbeeld van een nieuwe naam in cocreatie? Symfoon

Het Slechtzienden en Blindenplatform Vlaanderen zocht een nieuwe naam. We hielpen hen aan de naam Symfoon, in volle cocreatie en verbinding, en aan een bijpassend logo.

Neem contact met ons op. Ook als je je logo wilt animeren zodat mensen zich ook emotioneel met je merk verbinden. Dat staat trouwens bekend onder de naam sonic branding.

ZOC-SBPV deed er volgens ons goed aan om op zoek te gaan naar een nieuwe naam. Want die afkorting bekt inderdaad niet zo goed. Ook de naam voluit - Zicht op Cultuur-het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen – is een hele mondvol. Dan is de nieuwe naam Symfoon toch een grote stap vooruit, nietwaar?

De nieuwe naam ligt goed in het gehoor, is makkelijk uit te spreken en roept associaties op met een waaier aan prachtige geluiden. Toch belangrijk voor mensen die vooral hun oren hebben om zich een weg door het leven te banen.

De naam én het bijbehorende logo hebben we in volledige cocreatie met het ZOC-team bedacht en gerealiseerd. We leggen je graag uit hoe we dit uitdagende project tot een goed einde hebben gebracht.

In volle cocreatie op zoek naar een nieuwe naam

Zoekt een bedrijf, vereniging, organisatie, start-up… een (nieuwe) naam, dan stelt Magelaan je twee mogelijke 'the making of a logo'-trajecten voor.

  1. Ofwel houden we intern een brainstorm met ons team creatievelingen en bieden we je een naamvoorstel of een aantal voorstellen aan. Hier lees je alvast meer over onze brainstormtechnieken.
  2. Ofwel gaan we samen met de klant rond de tafel zitten. Dat creëert meteen een heel andere dynamiek omdat we op die manier veel meer inzicht en kennis meekrijgen rond een bepaald thema, product, dienst…

In dit geval was de aanwezigheid van de mensen van het vroegere ZOC een grote meerwaarde. Want zij zijn echte ervaringsdeskundigen die als geen ander weten wat het inhoudt om blind of slechtziend te zijn. In deze was cocreatie echt wel de ideale methode.

Op de brainstorm rond de nieuwe naam waren er een zestal mensen van de organisatie aanwezig, zowel slechtzienden als blinden. En dat vereiste een ietwat andere aanpak dan gewoonlijk.

Bij een brainstorm starten we altijd vanuit bepaalde thema’s en woorden. Daarop laten we dan de associatie de vrije loop. De woorden die in ons opkomen, noteren we vervolgens op onze grote appelblauwzeegroene én beschrijfbare muur. Dat maakt het de aanwezigen makkelijk om te volgen. Maar dat gaat uiteraard niet op voor mensen die die woorden niet kunnen zien.

We hebben het als volgt opgelost. Hadden we een lijstje woorden gevonden, dan lazen we alle woorden langzaam nog even voor. Dat was een heel andere en toch fijne aanpak en alle aanwezigen werkten enthousiast mee, in overtuigde cocreatie.

Naam Symfoon in harmonie met missie en visie

De vereniging was op zoek naar een Nederlandstalige naam die zou aansluiten bij hun missie en visie. In het kort werken ze aan een inclusieve samenleving vanuit de kracht van blinde en slechtziende mensen. Ze informeren, sensibiliseren en werken samen en creëren zo kansen voor iedereen. Dialoog tussen niet-ziende en ziende vinden ze dan ook essentieel.

In de brainstorm werkten we rond trefwoorden als helder, stroom, open, brug, iedereen, samen, met twee en met meer. Aangezien dialoog samengaat met geluid werd het woord Symfoon vrij vlot gevonden.

In het woord Symfoon doet de S denken aan samen, één stem, één toon.

Symfoon zet de toon voor blinden en slechtzienden die zich met elkaar verbonden voelen. Zeker in de beweging die ze op gang brengen voor inclusie op diverse vlakken in de samenleving. Dat wordt in het logo gesymboliseerd met parels in verschillende kleuren.

Realisatie van het logo van Symfoon

Als tweede luik ontwikkelde het Magelaan-team het logo van Symfoon. Aangezien het doelpubliek bestaat uit slechtzienden en blinden was er één basisvereiste die er bovenuit stak. Het logo moest goed leesbaar zijn met vergrotingsprogramma’s én met screenreader. Beide zijn vereist door de WCAG-standaardnormen voor toegankelijkheid. Wist je trouwens dat we al eerder websites voor slechtzienden hebben gemaakt?

We selecteren er een aantal opvallende items uit:

  • Zwart-wit is een zeer goede combinatie voor een logo voor blinden en slechtzienden
  • Een logo hoort voldoende contrast te hebben
  • Tekst op beeld is ten strengste verboden

Veel van de organisaties die voor blinden en slechtzienden werken, gebruiken al de kleuren blauw en wit. Voor het logo van Symfoon hebben we daarom bewust gekozen voor een andere kleurencombinatie. Kwestie van een duidelijk onderscheid te maken met alle andere verenigingen.

De beeldtaal in het logo

  • De dubbele o in Symfoon staat symbool voor twee ogen.
  • De F in Symfoon kan je zien als een paraplu, het drukt een gevoel van verbinding en samen zijn uit, let maar even op die uitgestoken armen.
  • Je merkt dat de kleuren uitgesproken warm zijn en dat de afgeronde letters gelijkheid uitstralen. Dat is iets wat de vereniging heel belangrijk vond.
  • Het kleurrijke geheel straalt een positieve en warme energie uit die helemaal past bij de visie van Symfoon.

De screenreader maakt gebruik van de alternatieve tekst die achterliggend in de afbeelding staat. De software van de screenreader zoekt die tekst op en leest die dan voor aan de bezoekers van de website.

Wist je dat het invullen van die alt-tag bij elke afbeelding een van de vele SEO-vereisten is en die er uiteindelijk voor zorgen dat je hoger scoort in Google? Is commercieel trouwens een heel goede zet, zeker voor webshops.

Hieronder hoor je hoe blinden en slechtzienden het Symfoon-logo ‘horen’.


En dit toemaatje wilden we je ook niet ontzeggen. Zo 'horen' blinden en slechtzienden het logo van Magelaan.


Kunnen we je ook helpen aan een horend logo zoals dat van Symfoon?

Neem contact met ons op. Ook als je je logo wilt animeren zodat mensen zich ook emotioneel met je merk verbinden. Dat staat trouwens bekend onder de naam sonic branding.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zin in meer?
schrijf je dan in voor de Magelaan nieuwsbrief!