say hi!
Waarom online marketing ook voor non-profit een must is

Ben je een non-profit organisatie, vereniging, stad of gemeente? Ook dan is digitale marketing voor jou een must. Waarom? Omdat het een effectieve en betaalbare manier is om je (goede) doelen te bereiken. Net als voor bedrijven is online marketing voor non-profit essentieel om je boodschap te verspreiden, bekendheid te creëren, potentiële donoren te bereiken en fondsen te werven.

Deel deze blog

Digitale marketing helpt je je online zichtbaarheid en community te vergroten, geeft je inzicht in het gedrag en de trends van je doelgroepen, en de mogelijkheid je prestaties te meten.

Online marketing voor non-profit is essentieel geworden om hun verhaal en waarden te delen met de wereld.

Voordelen van online marketing voor non-profit

  1. Je vergroot je zichtbaarheid: online marketing biedt een effectieve manier om je organisatie te presenteren aan een veel groter publiek.
  2. Het is kosteneffectief: via online marketing promoot je je organisatie op een heel betaalbare en kosteneffectieve manier.
  3. Je bereikt meer mensen: via online marketing vergroot je je community en je donorbasis.
  4. Betere donorbetrokkenheid: digitale marketing helpt je de betrokkenheid van je donateurs te vergroten.
  5. Hogere fondsenwerving: online marketing helpt je nieuwe donateurs aan te trekken.

Met digitale marketing kan je als non-profit organisatie, vereniging, stad of gemeente je naambekendheid vergroten en je doelen bereiken.

Door middel van SEO, SEA, en sociale media kan je:

  • je merk promoten,
  • je verhaal vertellen op een creatieve manier,
  • je online bezoekersaantallen verhogen,
  • meer donateurs werven,
  • én je community versterken.

Ben je een non-profit organisatie met een krap budget?

Ook dan is digitale marketing een must, want online marketing voor non-profit is naast effectief ook heel betaalbaar. De kosten-batenanalyse geeft altijd een positief resultaat.

Met geavanceerde analysemethoden kan je je je campagneresultaten meten en indien nodig bijsturen om het meeste rendement te bereiken.

En dat is net wat we doen bij Magelaan. Voor jou stellen we maximaal scorende online advertentiecampagnes op op basis van jouw beschikbare budget, die we ook voortdurend opvolgen.

Digitale marketing biedt jouw non-profit organisatie de mogelijkheid om met relatief weinig inspanning op het vlak van SEO, SEA en sociale media veel resultaat te boeken.

Onze bescheiden mening? Digitale marketing is essentieel voor non-profit die willen groeien in een competitieve markt.

We zetten graag uiteen waarom inzetten op digitale marketing – SEO (zoekmachineoptimalisatie), SEA (zoekmachineadvertenties) en sociale media – een must is voor jouw non-profit organisatie.

Waarom inzetten op SEO als non-profit organisatie?

SEO is een effectieve manier om de online zichtbaarheid van jouw non-profit organisatie te verbeteren, en dus meer mensen én middelen te werven om je doelstellingen te bereiken.

SEO zorgt ervoor dat je website beter vindbaar is in zoekmachines. Potentiële donateurs krijgen daardoor gemakkelijker toegang tot informatie over je organisatie.

Het optimaliseren van je website houdt in dat je relevante content creëert die interesse wekt bij potentiële donateurs. Door het gebruik van SEO-technieken zoals zoekwoordenonderzoek, linkbuilding en contentoptimalisatie kan je je online aanwezigheid sterk verbeteren. Daardoor stijgt de betrokkenheid van meer mensen bij je organisatie en zamel je meer fondsen in.

Wist je dat Magelaan contentabonnementen aanbiedt?

Waarom inzetten op SEA?

Door SEA (Search Engine Advertising) in te zetten kan je het bereik van je non-profit organisatie enorm vergroten, veel meer relevante gebruikers aantrekken en de donaties maximaliseren. Je kan de doelgroep identificeren die interesse heeft in je missie en je boodschap verspreiden naar de juiste mensen.

Met SEA kan je inderdaad heel gericht adverteren. Zorg je bovendien voor goede landingspagina’s dan verhogen de conversies van je bezoekers automatisch. Je zet een op maat gemaakte campagne op, stemt die geografisch af en krijgt toegang tot analytische tools die je inzicht geven in hoe effectief je campagne presteert, ook in real time. Je kan je campagne dan ook altijd aanpassen en bijsturen.

Dat is trouwens precies wat Magelaan als digitaal marketingbureau, gespecialiseerd in online marketing voor non-profit, voor je doet.

SEA is trouwens zeer kosteneffectief. Je past je campagne aan aan je budget en maximaliseert je bereik zonder dat je dat budget overschrijdt. Je controleert wanneer en waar je adverteert, je zorgt er met andere woorden voor dat je advertenties de juiste mensen bereiken op het juiste moment zodat je meer betrokkenheid creëert.

Online marketing voor non-profit is essentieel voor succes.Online marketing voor non-profit is essentieel voor succes.

Online marketing voor non-profit via Google Ad Grants

Google Ad Grants stelt jou als non-profitorganisatie in staat om je missie en waarden onder de aandacht te brengen van een groot en zelfs wereldwijd publiek. Met Google Ad Grants wordt jouw boodschap effectief overgebracht aan personen die actief zoeken naar non-profitdoelen die vergelijkbaar zijn met het jouwe.

Het programma biedt non-profitorganisaties de mogelijkheid om tot 10.000 dollar (of 9225 euro) per maand te besteden aan zoekadvertenties op Google.com. Om in aanmerking te komen voor dat mooie bedrag moet je eerst een stappenplan doorlopen om je organisatie te verifiëren. Je advertentie moet ook van een goede kwaliteit zijn. Google wil dat minstens 5% van de personen die je advertentie zien ook doorklikt.

Verder loopt er voor deze non-profitadvertenties een afzonderlijke veiling. In de praktijk komt het erop neer dat profitadvertenties voorrang krijgen op de non-profits.

Onze tip? Bekijk deze extra mogelijkheid van online marketing voor non-profit toch maar even.

Waarom inzetten op sociale media?

Sociale media bieden jouw non-profit organisatie de mogelijkheid om goedkoop en effectief je publiek te bereiken. Via sociale media is het heel gemakkelijk om je volgers of donateurs te benaderen en fundraisingcampagnes of peer to peer fundraising op te zetten. Dat creëert niet alleen meer fondsen voor je organisatie, het creëert ook meer betrokkenheid en draagt bij aan een goed imago. Je kan nauw contact houden met je donateurs en volgers en hen op de hoogte houden van actuele activiteiten, nieuws en evenementen die plaatsvinden in hun naam.

Sociale media helpen om je verhaal, missie en doelstellingen heel laagdrempelig te verspreiden, onder meer via het vertellen van een verhaal. Dat blijft een krachtig middel om je doelstellingen en waarden te communiceren. Als non-profitorganisatie is het belangrijk op zoek te gaan naar nieuwe manieren om je verhaal overtuigend over te brengen. Je creëert creatieve content die aansluit bij de interesses van je publiek, en implementeert effectieve calls to action die je publiek inspireren tot actie.

Ook meegenomen? Je kan feedback van je doelgroepen verzamelen en op die manier je programma’s en activiteiten verbeteren. Het is ook een effectief platform om evenementen te organiseren en vrijwilligers aan te trekken.

Conclusie: online marketing voor non-profit is een must!

Of het nu gaat om SEO, SEA, sociale media of andere methoden, online marketing helpt je bereik en fondsenwerving te vergroten. Ten opzichte van traditionelere manieren van marketing is online marketing voor non-profit een zeer kosteneffectieve manier om je publiek te bereiken én uit te breiden. Met alle voordelen van dien.

Hulp nodig bij SEO, SEA, sociale media of het maken van online campagnes?

Dan is Magelaan er om je te helpen! We zijn gespecialiseerd in online marketing voor non-profit organisaties en helpen je graag de juiste strategieën en technieken te ontwikkelen die jouw organisatie helpen haar missie te bereiken.

Let’s create together!

contacteer ons

Magelaan - Let's Create

Word geïnspireerd door onze nieuwsbrief!