Hoogste tijd om Google Analytics 4 te installeren

Op 1 juli 2023 komt Google Analytics 4 eraan en die neemt de gegevens van de huidige GA niet over. Nu een GA4-account opzetten = nu al data verzamelen.

Waarom je nu al Google Analytics 4 moet installeren

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwe toekomstbestendige en veelbelovende versie van de analytics-tool. Je krijgt meer inzicht in complexe customer journeys én in de prestaties van je marketingcampagnes.

Al in oktober 2020 maakte Google voor het eerst melding van de nieuwste Google Analytics 4-versie. Vernieuwing was nodig omdat de online journeys van mensen niet alleen steeds complexer worden, maar ook via meerdere platformen of apparaten verlopen. Ook de privacy was en is een heikel punt. Denk aan de GDPR-reglementering in Europa die voorschrijft hoe je de gegevens van mensen beschermt. Aan die reglementering voldoet de huidige GA niet.

Google vraagt de mensen nu zelf om de nieuwe versie zo snel mogelijk in te stellen. Want deze nieuwe analytics vervangt op 1 juli 2023 de oude Universal Analytics.

Je kan deze oude versie weliswaar nog een jaar gebruiken, maar ook wij raden je toch sterk aan om nu al aan de slag te gaan met Google Analytics 4. Na de installatie loopt de nieuwe versie trouwens mooi parallel met de vorige versie.

Waarom NU overstappen naar Google Analytics 4?

De reden is heel simpel maar ook vrij urgent. De historische gegevens die je huidige GA-account doorheen de jaren heeft verzameld, zullen NIET worden overgezet naar de nieuwe GA4. Die nieuwe versie start met andere woorden met een volledige blanco pagina, met nul komma nul gegevens. En die grote ergernis wil je toch vermijden?

Stel dat je Google Analytics 4 nog niet installeert, dan start je volgend jaar op 1 juli 2023 – de dag waarop je de overstap verplicht maakt – dus met nul komma nul gegevens.

Installeer je Google Analytics 4 wel, dan beschik je op 1 juli 2023 wél over een volledig jaar aan betrouwbare inzichten en websitegegevens. Want dan begint de nieuwe analytics-tool meteen met het verzamelen van gegevens. Dat geeft je alvast een mooie voorsprong op je concurrenten die GA4 niet installeren.

Het goede nieuws? De nieuwe analytics kunnen mooi naast je huidige versie bestaan. Ook als je nu Google Analytics 4 installeert, blijft je Universal Analytics functioneren en gegevens verzamelen.

Wat kan je verwachten van GA4?

We zetten even de belangrijkste veranderingen en grootste verschillen op een rijtje.

  • Google Analytics 4 is privacygericht en toekomstbestendig.
  • De machine-based learningtechnieken geven je nieuwe inzichten in de customer journey over verschillende platformen en apparaten heen.
  • Het heeft verbeterde integraties met Googles advertentieplatform zodat je je campagneprestaties kan optimaliseren en diepgaande interacties kunt maximaliseren.

De nieuwe features iets uitgebreider

1. Inzicht in een completer klantentraject

Met Google Analytics 4 krijg je een betere kijk op het klantentraject van a tot z, ook wanneer je klanten actief zijn op meerdere platformen en apparaten. Je krijgt een beter inzicht in hoe je klant in interactie treedt met je website en/of app. Het aantal beschikbare rapporten wordt beperkt er komen nieuwe rapporten aan die focussen op events en gebeurtenissen.

2. Focus op de privacy van de gebruiker

Het delen van persoonlijke informatie online is steeds normaler geworden. Om de gegevens van mensen te beschermen hebben de EU-landen de GDPR-privacywetgeving opgesteld. De nieuwe Google Analytics 4 komt samen met privacycontroles op landniveau. Het helpt je waardevolle gegevens te verzamelen en zorgt er tegelijk voor dat je voldoet aan de privacyregelgeving.

3. Voorspellen van gebruikersgedrag

Bounce rates verdwijnen. Dankzij machine-based learning voorspelt Google de toekomstige acties van je bezoekers op de volgende twee manieren.

Aankoopkans

Die voorspelt hoe groot de kans is dat gebruikers die je app of site hebben bezocht, iets zullen kopen in de komende zeven dagen.

Waarschijnlijkheid van het afhaken van klanten

Deze voorspelt hoe groot de kans is dat recent actieve gebruikers je app of site de komende zeven dagen NIET zullen bezoeken. Deze statistieken kunnen je helpen de juiste mensen te bereiken met de juiste boodschap en via het juiste kanaal.

4. Verbeterde integratie met andere Google-services

Verbeterde integratie dus met diensten als Google Ads, Search Ads 360 en Display & Video 360 én Google Search Console. Op die manier kan je je reclamecampagnes nog meer optimaliseren. Je zal weloverwogen beslissingen – gebaseerd op echte inzichten – kunnen nemen die je verkeer en verkoop stimuleren.

Alleen maar voordelen! Installeer Google Analytics 4 nu

We helpen je op weg met een handig stappenplan.

1. Je gebruikt de huidige versie van Google Analytics al?

Dan maak je een Google Analytics 4-property aan voor je website, meteen vanuit je huidige Google Analytics-account. Je huidige account blijft functioneel. De nieuwe set-up zal gegevens verzamelen naast de bestaande en je zal in staat zijn om ze allebei te openen. Google helpt je graag met zijn GA4 Setup Assistant wizard.

2. Je gebruikt Google Analytics nog niet?

Nu is het zeker een goed idee om een account op te zetten! Hoe ga je te werk?

Je gaat naar google.com/analytics en klikt op 'Begin vandaag nog'. Wanneer je bent ingelogd, ga je naar Admin (het tandwieltje linksonder) en klik je linksboven op de blauwe knop 'Account aanmaken'. Je stelt een accountnaam in en beslist welke gegevens je wilt delen met andere Google-diensten.Daarna klik je op 'Volgende' en voeg je je nieuwe account toe.

Hou je je conversies in de gaten? Dan zal je de conversietracking opnieuw moeten instellen. Soms kan je dat met de migratietool van Google. In andere gevallen kan het wat manueel werk betekenen.

We vatten alles over Google Analytics 4 nog even voor je samen

Je kan je huidige Universal Analytics-property nog gebruiken tot 1 juli 2023. Toch loont het méér dan de moeite om alvast een Google Analytics 4-property aan je huidige account toe te voegen.

Je kan meteen even wennen aan de nieuwe manier om je app- en webgegevens te analyseren en leert de nieuwe functies kennen die je meer inzicht geven in je publiek en de prestaties van je marketingcampagnes.

Wees gerust, ook als je deze nieuwe Google Analytics 4 aan je huidige Analytics toevoegt, zal je beide accounts kunnen gebruiken en bekijken tot juli 2023.

Na 1 juli 2023 verwerkt je oude GA-tool echter geen nieuwe data meer en dan MOET je verplicht de overstap maken naar GA4. Heb je de overstap op dat moment nog niet gemaakt, dan beschik je over nul komma nul websitegegevens. En dat is niet aan te raden voor marketingdoeleinden.

Ons advies? Installeer Google Analytics 4 nu meteen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zin in meer?
schrijf je dan in voor de Magelaan nieuwsbrief!