Corona biedt extra digitale marketingkansen. Grijp alle 3!

We leven in zware tijden. Veel ondernemingen zijn al gesloten of medewerkers werken van thuis uit. Corona biedt extra marketingkansen. Laat ze niet liggen!

We leven in zware tijden. Veel ondernemingen zijn al gesloten of medewerkers werken van thuis uit. Corona biedt extra marketingkansen. Laat ze niet liggen!

“Elk nadeel heb zijn voordeel”, van wie zijn deze gevleugelde woorden nu ook alweer? Profiteer als bedrijf van het feit dat veel mensen in deze coronatijden thuis werken en daar vooral online actief zijn. Dat maakt deze dagen en weken ideaal om je digitale en online aanwezigheid als bedrijf te versterken. Denk je er al tijden aan om volle gas te geven op digitaal vlak, zoals een shift naar e-commerce? Zet dan nu de stap! De timing is perfect. Het virus is immers niet alleen kommer en kwel, Corona biedt ook extra marketingkansen.

Corona biedt extra marketingkansen, welke?

Alle ondernemers zullen de impact van het coronavirus in meer of mindere mate voelen. En elk van hen zal de situatie op zijn manier aanpakken. Bekijk deze situatie vooral als een kans om extra actie te ondernemen, zowel op korte als op lange termijn.

Als ondernemer heb je het door de huidige coronasituatie wellicht iets rustiger. Dat is meegenomen, want dan kan je meer focussen op de toekomst. Pak de volgende extra digitale marketingkansen die corona je biedt dan ook met beide handen aan.

Tip 1. Denk je digitale marketingstrategie om

Profiteer van het moment om de stap te zetten naar het digitale. Stuur je online marketingplan bij en stem het af op de toekomst, richt je op het moment dat de markt weer 100% open gaat. Open een aantal kanalen die je voorheen misschien nog gesloten hield. Ken je die niet of niet voldoende? Laat je medewerkers dan een online cursus volgen. We denken aan bijscholingen rond digitale marketing en tools om de resultaten ervan te meten – Google Search Console, Google Analytics, Google Keyword Planner, Google Datastudio, Google Lighthouse. Je medewerkers leren niet alleen nuttige zaken bij, ze vullen de ‘verloren’ tijd ook voor de volle 100% in.

Mocht je de digitale weg nog niet zijn opgegaan, profiteer dan volop van de gelegenheid om de shift te maken. We denken hierbij in de eerste plaats aan het uitwerken van een digitale marketingstrategie. Schrijf nu een nieuw of aangepast digitaal communicatie- en marketingplan uit en breng dat in de praktijk. Aangezien het uitschrijven van dergelijke plannen het nodige denkwerk en dus ook de nodige tijd vereist – Magelaan kan je daar trouwens uitmuntend bij helpen – kan je ook meteen beginnen en mettertijd bijsturen. Gewoon doen, watervrees is voor niks nodig. Je kan versneld een aantal digitale kanalen inzetten om te communiceren met je klanten en er tegelijk voor zorgen dat je bedrijf blijft draaien. Profileer je dus op Facebook, Linkedin, Instagram en verzorg een aantal leuke en interessante posts. Wist je trouwens dat Magelaan een contentabonnement aanbiedt?

Tip 2. Zorg voor nieuwe content en update de oude

Schrijf een nieuwsbrief om je klanten op de hoogte te stellen van de coronawijzigingen in je bedrijf, vermeld eventueel:

  • je nieuwe openingsuren en leveringstermijnen,
  • bereikbaarheid van de servicedesk,
  • voorzorgen die je hebt genomen,
  • beschikbaarheid van je producten,
  • hoe je omgaat met praktische problemen,
  • wat je medewerkers doen.

Stel je klanten met andere woorden gerust en werk aan een nog betere klantenbinding.

Maar er zijn nog zoveel andere mogelijkheden. Doordat je het nu wat rustiger hebt, heb je ruimte om je website met een kritisch oog te bekijken en je webteksten beter, scherper en sterker te maken. Je kan je bestaande content updaten en optimaliseren, ze met andere woorden SEO (laten) maken. Verder kan je extra content creëren, een extra blog schrijven. Als je nu wat vooruit werkt en verschillende blogs schrijft, heb je in de toekomst minder werk. Je weet toch dat blogs je website beter vindbaar maken en dat je er hoger mee scoort in Google?

Stel nieuwe landingspagina’s op, verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je website en ga op zoek naar nieuwe tools en platformen. Analyseer even de conversies van je website en ga op zoek naar verbeterpunten. De tijd en energie die je nu aan dit soort optimalisatie besteedt, verdien je later dubbel en dwars terug in de vorm van extra klanten.

Tip 3. Ga SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising of het betaald adverteren in een zoekmachine. Profiteer van de grotere online aanwezigheid van de thuiswerkers door SEA-campagnes te implementeren zowel op internet als op sociale media via Facebook-, Instagram- en LinkedIn-ads. Je hebt een grote kans dat deze vorm van adverteren zijn investering meer dan opbrengt. Net omdat meer mensen zo vaak online zitten, zal je extra communicatie meer worden opgemerkt. Een positieve bijkomstigheid? Omdat op dit ogenblik al beduidend minder wordt geadverteerd zullen de prijzen wellicht een pak lager komen te liggen. Volgens ons zijn de komende dagen en weken perfect om te starten met SEA, Google- en FB-advertenties.

 

Conclusie? Bekijk Corona positief

Door corona heb je tijd en ruimte om een aantal dingen klaar te stomen voor de nabije toekomst. Start bijvoorbeeld een samenwerking op met leveranciers van pakjes zodat je je producten alsnog geleverd krijgt. Sta ook even stil bij je interne processen en tools en bekijk of je ze kan optimaliseren. En maak eindelijk eens werk van al die online digitale marketing waar je al altijd aan hebt gedacht, maar nog nooit hebt uitgevoerd. Nu is het moment. Profiteer ervan! Maak de kwantumsprong richting meer en beter digitaal ondernemen. Corona biedt extra digitale marketingkansen. Deze tijd is hét uitgelezen moment om veranderingsgericht te gaan denken.

Kunnen we je helpen met je digitale marketing? Dat doen we graag! Neem gerust contact op met Leander De Cauter voor meer informatie.

Zin in meer?
schrijf je dan in voor de Magelaan nieuwsbrief!