say hi!
Uw ma zaagt!

De Woodwize-campagne leidde 73 jongeren naar Duaal Leren en 64 naar IBO. Voor amper 28 euro bereikten we op 11 dagen 29.494 jongeren tussen de 13 en 25.

Deel deze blog

De houtsector is voortdurend op zoek naar getalenteerde werknemers. Helaas zijn die minder en minder te vinden. Vakman of vakvrouw in de houtsector is een knelpuntberoep geworden. Via een campagne probeerde Woodwize het tij te doen keren. Ze klopten daarvoor aan bij het campagneteam van Magelaan.

Hoofdbedoeling van de campagne voor Woodwize? Schoolgaande en werkzoekende jongeren duidelijk maken dat ze een opleiding hout kunnen volgen in de vorm van Duaal Leren, op die manier een volwaardig diploma behalen én een vaste job.

Bekijk al meteen het campagnefilmpje voor Woodwize

We laten je niet in spanning. Hieronder vind je het campagnefilmpje. Zet het geluid op, maar pas op voor je oren!

Aanpak campagne van Woodwize

Woodwize geeft ondersteuning, advies en begeleiding aan houtbedrijven en is het aanspreekpunt voor veiligheid en welzijn in de houtsector. Via een campagne wou Woodwize jongeren tussen de 16 en 25 jaar warm maken voor een opleiding Duaal Leren in de houtsector.

De tweetalige campagne voor Woodwize richtte zich op duidelijk afgelijnde doelgroepen:

  • middelbare scholieren die nog niet weten wat ze later willen gaan doen,
  • studenten in het technisch onderwijs die (nog) niet voor een houtopleiding hebben gekozen,
  • jongeren zonder diploma die niet tevreden zijn in hun job en toch nog een vak willen leren,
  • leerkrachten in het algemeen en technisch middelbaar,
  • en VDAB-consulenten die vaak in contact komen met jonge werkzoekenden zonder diploma.

Campagne voor Woodwize kreeg vorm na initiële brainstormsessie

Onze brainstormsessie maakte alvast ontzettend veel ideeën los, de een al wat creatiever dan de andere. Woodwize was meteen fan van ons voorstel waarin we speelden met de dubbele betekenis van het woord ‘zagen’.

  • Er is de letterlijke betekenis van zagen, het bewerken en behandelen van hout.
  • En er is de figuurlijke betekenis van zagen, denk maar aan ‘reclameren’, ‘neuten’, ‘knarren’, ‘knorren’ en ‘zeuren’.

In onze campagne voor Woodwize spreken we de jongere rechtstreeks aan met de volgende woorden ‘Uw ma zaagt…’.

Deze straffe uitspraak in een groot lettertype, gecombineerd met een zaagblad, trekt meteen de aandacht van de jongere. Die denkt ongetwijfeld direct en spontaan aan de figuurlijke betekenis, aan ‘neuten’ en ‘zeuren’ dus.

De clou zit hem echter in het vervolg op deze drie woorden, typografisch weergegeven in een kleiner lettertype: “… waarschijnlijk nu nog beter dan jij. Maar daar brengt een opleiding op de werkvloer in de houtsector snel verandering in!”

En om niet te discrimineren boden we ook een ‘Uw pa zaagt…’-versie aan

Aan Woodwize stelden we het volgende voor

  • Tweetalige landingspagina: startmetzagen.be – commenceascier.be. Jongeren die op deze website terechtkomen kunnen een meet & greet met projectmanagers Jana of Jenny aanvragen. Zij krijgen dan alle mogelijke uitleg.
  • Instagram-campagne voor de jongeren: via een geanimeerde boze en ‘zagende’ horrormama – het oorverdovende geluid van een zaagmachine op de achtergrond krijgen de jongeren er gratis bij – en een link naar de startmetzagen.be.
  • Mailing naar de VDAB/FOREM-consulenten om de opleiding Duaal Leren hout onder de aandacht te brengen. En hen tegelijk aan te sporen een afspraak te maken met een consulent van Woodwize voor een korte, interactieve live babbel over Duaal Leren in de houtsector. De uiteindelijke bedoeling is uiteraard dat de consulenten de geïnteresseerde jongeren laten kennismaken met de opleiding Duaal Leren hout.
  • Postercampagne voor de leerkrachten met afscheurstrookjes om de website startmetzagen.be door te spelen aan het talent in spe.
  • Flyers voor de jongeren, ook hier met de basistekst ‘Uw ma zaagt …’
  • T-shirt voor jongeren met op de voorkant de tekst: ‘Mijn ma zaagt…’, op de achterkant gevolgd door: ‘… niet meer, want ik volg een opleiding in de houtsector!’

We verklappen je graag de resultaten

  • In 2020-2021 volgden 35 leerlingen een duale opleiding houtbewerking (29 hebben het volledig afgemaakt)
  • In 2021-2022 volgden 38 leerlingen een duale opleiding houtbewerking (4 hebben momenteel afgehaakt)
  • In de periode 2020 tot nu volgden ook 64 min 26-jarigen een IBO-traject in de houtsector.

En nog een paar opvallende Instagram-cijfers?

Op amper 11 dagen en met een budget van 28 euro bereikten we niet minder dan 29.494 jongeren in de leeftijdscategorie van 13 tot 25 jaar.

De campagne voor Woodwize in beeld

Gedaan met uitleggen. We laten je nogmaals genieten van de beelden en teksten waarmee we voortdurend spelen met die dubbele betekenis van zagen, onze copywriters konden zich echt uitleven.

Jij ook zo'n opvallende campagne?

contacteer ons

Magelaan - Let's Create

Word geïnspireerd door onze nieuwsbrief!