Waarom je als bedrijf moet communiceren over je belangrijke waarden

Onderneem je maatschappelijk verantwoord? Communiceer dan over je belangrijke waarden, intern en extern: voor medewerkers, klanten én sollicitanten.

Waarom je als bedrijf moet communiceren over je belangrijke waarden naar de buitenwereld

Je schaart je als bedrijf achter een duidelijke CSR-visie (Corporate Social Responsibility of MVO, maatschappelijk verantwoord ondernemen)? Dan is het cruciaal dat je over je belangrijke waarden communiceert, zowel intern als extern. Enkel als alle medewerkers weten wat er precies in je bedrijfsstrategie en visie staat, welke waarden je als bedrijf volgt en waarom je dat doet, komt MVO in je bedrijf tot leven. Communiceren over je belangrijke waarden hoort er gewoon bij. Zeker naar klanten en sollicitanten, want ook zij worden door waarden aangetrokken.

Milliken en het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen schakelden Magelaan in om te communiceren over hun duurzame strategie, de eerste vooral intern, de tweede vooral extern.

Milliken wou complexe visie eenvoudig visualiseren

Milliken is een Amerikaans chemisch bedrijf met een vestiging in de Gentse Ham – en daarmee zijn ze bijna onze rechtstreekse buren. Wat Milliken doet is heel complex. Kort samengevat komt het erop neer dat het bedrijf zich inzet om een zo duurzaam mogelijke productie van kunststoffen te realiseren. Milliken produceert de grondstof voor plastic op basis van zo veel mogelijk gerecycleerd materiaal, en dat is een heel bewuste waardengedreven strategie.

De onderneming wou ook de buitenwereld tonen hoe duurzaam en ecologisch hun processen zijn. Ze klopten aan bij Magelaan met de vraag om hun belangrijke waarden te visualiseren. Ze vonden het belangrijk dat we dat zo mooi en eenvoudig mogelijk deden, als tegengewicht voor de complexiteit van hun activiteiten.

Waarden Milliken

Wat beschouwen ze als hun belangrijke waarden?

Milliken streeft ernaar een circulaire economie voor kunststoffen te creëren en op die manier een meer duurzame productie van plastic te bereiken, gebaseerd op minder afval en energie, meer hergebruik en recycling van plastic. Hun belangrijke waarden vatten ze samen met de woorden Colour, Care, Clarity en Performance. Die hebben we geïllustreerd aan de hand van vier iconen. Milliken gebruikte die voor het eerst op de wereldberoemde K 2019-beurs in Düsseldorf tussen 16 en 23 oktober 2019.

Vanaf nu zal Milliken via deze iconen communiceren over zijn belangrijke waarden en ze wereldwijd gebruiken, onder meer door ze af te drukken op voorbeeldproducten. Dat is moeilijker dan het lijkt omdat Milliken geen afgewerkte producten produceert, alleen de grondstof om die producten in kunststof te maken.

Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen doet het 6 keer beter

Ook het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen zocht een manier om te communiceren over hun belangrijke waarden, maar dan eerder intern, gericht op de medewerkers. Het Wit-Gele Kruis wou zijn HR-strategie verbeteren en organiseerde daarvoor een enquête onder de 700 werknemers. Uit een studie van die antwoorden en de daaropvolgende brainstorm distilleerde het zorgbedrijf zes doelstellingen die het wil halen tegen 2024. De overkoepelende naam van de operatie luidt ‘6 keer beter’.

Eenmaal de doelstellingen concreet geformuleerd waren, kwam de vraag hoe ze die doelstellingen op een efficiënte manier konden overbrengen naar de medewerkers. Magelaan werd betrokken bij het uitdenken én het realiseren van de communicatie.

Het was een optie om de medewerkers een saaie PowerPoint-presentatie voor te schotelen vol HR-jargon en moeilijke woorden. Maar zou het personeel daar wel genoeg van opsteken of meedragen? Magelaan stelde voor om de zes doelstellingen meteen in een leerrijk spel te gieten. Een spel heeft immers een beduidend grotere impact dan een presentatie. Zo gezegd zo gedaan, Magelaan bedacht de spelletjes, schreef ze uit en realiseerde ze van a tot z.

Waarden Wit-Gele Kruis

Spelenderwijs en effectief communiceren

Het spel is ondertussen al een aantal keer gespeeld en blijkt leuk én effectief te zijn. Tijdens een sessie van 3 uur worden telkens 20 medewerkers samen gezet. Al spelende leren ze de zes doelstellingen kennen, de zes spelen zitten samen in één box en verduidelijken telkens één doelstelling. De waarden en normen van het bedrijf worden tegelijkertijd meegegeven.

Aanvankelijk zouden de HR-directeurs de spellen begeleiden, maar uiteindelijk ging het Wit-Gele Kruis op zoek naar werknemers op de werkvloer, zoals een telefoniste of verpleegster. Meerdere ambassadeurs dienden zich spontaan aan. Telkens gaan ze met zijn tweeën naar een spelsessie, nemen dan twee spelboxen mee en zetten de zes doelen letterlijk spelend uiteen.

Uiteraard valt er ook wat te winnen. Alle winnaars van een spel steken een jeton met hun naam erop in de bijbehorende kubus. Op het personeelsfeest in januari wordt er per doos één winnaar bekendgemaakt. Die wint dan een mooie prijs in het kader van work-lifebalance, zoals het hoort in een zorgbedrijf.

Magelaan rolde die strategisch belangrijke waarden uit

Het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen heeft een goede strategie uitgedacht en Magelaan heeft geholpen die uit te voeren. Magelaan zorgde ervoor dat het bedrijf niet alleen communiceert over de voor hen zeer belangrijke waarden op het vlak van HR. Maar dat die ook bij de medewerkers blijven hangen. Niet via een interne mail, een PowerPoint-presentatie of een nieuwsbrief, wel via een uitdagend, leuk en leerrijk spel.

Kunnen we ook jou helpen je te communiceren over je belangrijke waarden? Je CSR- of MVO-inspanningen duidelijk te maken aan een groter publiek? Geef ons gerust een seintje, en dat kan ook per mail. Een eerste gesprek is altijd vrijblijvend en kost niets.

Zin in meer?
schrijf je dan in voor de Magelaan nieuwsbrief!