The making of a logo

Tags: huisstijl, referentie, marketing & concept, grafisch ontwerp & lay-out, illustratie

Onderschat nooit het belang van logo en huisstijl


De herkenbaarheid van dit visuele merkteken is cruciaal in deze tijd vol snelle informatie. Een logo staat garant voor de professionele uitstraling van je bedrijf. Het zegt wie en wat je bent en waar je als bedrijf voor staat. Laat de creatie ervan dus niet over aan amateurs.

Een logo ontstaat niet zomaar en is nooit alleen maar gewoon mooi

Een creatie van een nieuw logo wordt steeds voorafgegaan door grondige analyses en uitvoerige brainstormsessies. Ook tijdens het proces communiceren we heen en weer met de klant en toetsen we onze ideeën af. Laagje na laagje sturen we bij tot de – weliswaar mooie - essentie overblijft. De logo’s die Magelaan ontwerpt, vertellen het verhaal van de klant en zijn bedrijf. Een aantal voorbeelden.

Da Vinci-campus in Ronse, complexe eenvoud

De middelbare GO!-scholen in Ronse waren op zoek naar een nieuwe naam en bijpassend logo. De naam Da Vinci hadden we al heel snel gevonden. Voor het logo baseerde onze illustrator zich op een van Da Vinci’s schetsen. Deze geniale wetenschapper onderzocht hoe hij met eenvoudige vormen complexe structuren kon opbouwen. En is dat niet net wat een middelbare school zijn leerlingen moet bijbrengen? Als extraatje realiseerde onze illustrator een animated gif waarin hij via 106 opeenvolgende beelden de overgang schetste van het oude naar het nieuwe logo. De personeelsleden van de Da Vinci-campus gebruiken die in hun e-mail.


Crematorium Westlede, logo vol licht en diepte

Onze ontwerper baseerde zich voor het logo op het crematorium in Sint-Niklaas. Het imposante witte gebouw bestaat uit een verzameling ramen die allemaal verschillen in grootte, en die aan de buitenkant een bepaalde diepte vertonen. Kijk je van binnen naar buiten, tegen het volle zonlicht in, dan lijkt het alsof je naar een sterrenhemel kijkt. Als verlengstuk hiervan lijkt ook het Westlede-logo het binnenkomende zonlicht sereen op te vangen. De diepte van de ramen trokken we door in de huisstijl van de crematoria.

Capital Coach, beschermer van kapitaal

Capital Coach wil het vermogen van ondernemers en hun families verzekeren, en dus ook hun gemoedsrust. Met deze informatie in het achterhoofd begon onze ontwerper met losse pols te schetsen. Associatief denkend aan vermogen, vertrouwen, familiebanden en bank- en verzekeringssector verschenen opeens vijf bomen op het blad, stevig verankerd en geworteld. Eén grote boom staat in het midden met ernaast vier kleinere. Een duidelijk vingerwijzing naar verschillende generaties. De statige bomen drukken nabijheid, steun en bescherming uit. De goudkleuren opdruk oogt zacht en luxueus en vormt de kers op de taart.

Stijlvol Remington-hotel

Het Remington hotel in Ronse ademt pure schoonheid uit. De gestileerde R was een basisgegeven: die moest in het logo aanwezig zijn. Voor de rest kregen we vrij spel. De ingang van het hotel wordt opgefleurd door een opvallend kleurrijke tegelvloer waarop prachtige bloemmotieven prijken. Onze ontwerper vergrootte een detail uit dat motief en integreerde het in de O van Remington. Resultaat? Een statig maar warm en stijlvol logo.
Terug

Zin in meer?

schrijf je dan in voor de magelaan nieuwsbrief!