Branding Flowers Forever: van advies tot uitrol

Tags: content, huisstijl, marketing & concept, communicatieadvies, webdesign

branding Flowers Forever

Een uitmuntend zakelijk initiatief verdient een puike branding. Ellen van Flowers Forever klopte bij ons aan met een warm idee. Ze wou mensen de kans geven om hun overleden dierbaren te herdenken met een rouwbloemenabonnement. Konden wij haar helpen met advies, en later bij het lanceren van haar bedrijf? Uiteraard konden we dat. Graag zelfs. Van advies tot de concrete uitrol.

Op zoek naar een goede naam: Flowers Forever

Ellen zette haar idee uiteen en wij schreven voor haar een communicatieplan uit. Alles begon met de zoektocht naar een goede naam. Onze brainstormsessie leverde een prachtlijst namen op die we een na een toetsten aan de nodige criteria. Ellen haalde de naam Flowers Forever uit onze selectie omdat die inderdaad zegt waar het om draait. In de weken, maanden, zelfs jaren na de begrafenis krijgt de overleden geliefde nog een bloemetje. Betaald met het geld dat vrienden en kennissen hebben gestort op een rouwbloemenrekening. De familie zet die traditie voort zolang ze wil.

Logo stap nummer twee

Meteen nadat Ellen de naam koos, gingen we op zoek naar een passend logo. Een logo dat sereniteit en duurzaamheid uitdrukt, in mooie, warme en hoopvolle kleuren. Kijk en oordeel zelf. De tekening oogt zo eenvoudig! Een kind zou het kunnen hebben gemaakt. Alweer bleek het eenvoudige basisidee het beste. Als beeldmerk is het gewoon sterk.

Brandmanagement omvatte ook personal branding

Magelaan positioneerde het merk in de markt, met als hoofdbedoeling Flowers Forever bekendheid te geven en sympathie te wekken bij de consument. Met de branding van Flowers Forever scoorden we op twee vlakken. We hebben Flowers Forever neergezet als merk, naam, logo en het in de markt gepositioneerd. Daarnaast hebben we zaakvoerder Ellen personal branding-aandacht gegeven en haar als individu voorgesteld. Flowers Forever is immers haar geesteskind. Toen haar mama stierf, ging ze op zoek naar een rouwbloemenabonnement, maar vond er geen. Ze regelde toen zelf een abonnement met een bevriende bloemiste. Nu wil ze iedereen diezelfde mogelijkheid bieden, omdat ze heeft ervaren hoeveel troost zo’n terugkerend bloemetje op de laatste rustplaats biedt. De maatschappelijke missie van het bedrijf was geboren.

Branding begon pas

De maatschappelijke visie was er al, wij hoefden enkel een thema te kiezen en dat consistent door te trekken in alle communicatie. Dezelfde huisstijl, tekst, kleuren en fotokeuze overal. Ook en zeker op de Flowers Forever-Facebookpagina die meteen meer dan duizend volgers kreeg. Persaandacht deed de rest. We stuurden twee verschillende persberichten de deur uit: een met een neutrale titel, de andere met een meer uitdagende. Zoals verwacht werd het tweede exemplaar dubbel zo vaak geopend.

Doelpubliek: begrafenisondernemers en floristen

Naast het grote publiek focusten we op begrafenison¬dernemers en floristen. Voor hen creëerden we mooie, warme en uitnodigende folders. We leerden hen Flowers Forever kennen via een opvallende want unieke postmailing. De geboortekaart van een 80-jarige dame, mét suikerboontjes erbij, was tegelijk een afscheidskaart. Boodschap: de liefde voor een persoon stopt niet als die persoon sterft, maar blijft verder leven. Forever. Want zolang er nog iemand aan je denkt, ben je niet dood. Ellen overtuigde dichter Geert De Cockere elke week een nieuw rouwgedicht te maken voor Flowers Forever. Dat wordt op de FB-pagina gezet en op flowersforever.be.

Website voor buitenwereld én partners

De website van Flowers Forever kreeg een warme look & feel met meer dan duizend woorden zeggende sfeerfoto’s. Geïnteresseerden openen een rouwbloemrekening met een eenvoudige klik. De samenwerking tussen floristen, begrafenisondernemers en familie maken we visueel duidelijk via een infografiek. Alle partijen vinden elkaar via de website van Flowers Forever. Een gezin opent een rouwbloemenrekening, kennissen storten daar een bedrag op, de floristen spreken af met de familie waar en wanneer ze het bloemetje plaatsen. Easy as a piece of cake.

Gat in de markt

Magelaan is blij te hebben meegewerkt aan deze fijne opstart van een bedrijf dat een warm antwoord biedt op een reële maatschappelijke vraag. Veel mensen zijn inderdaad moeilijk of niet in staat om de begraafplaats te bezoeken. Of hebben het gewoon te druk. Te weten dat Flowers Forever instaat voor dat regelmatig plaatsen van een bloemetje, is voor velen een troost.

 

Neemt Magelaan ook jouw branding voor zijn rekening?

Neem contact op met Leander De Cauter voor meer info.

Wat is branding?

branding Flowers Forever

Terug

Zin in meer?

schrijf je dan in voor de magelaan nieuwsbrief!